Popular Posts

Tuesday 3 December 2013

Saya ingin belajar menulis, supaya tinta ini memberi manfaat kepada semua Muslim khususnya...

Pengurusan Emosi Menurut Islam
 
oleh: Nur Afifah Bt Abu Hassan
MISDEV13, USM

PENGENALAN

Adakah emosi memberi pengaruh terhadap tingkah laku? Mahupun adakah tingkahlaku mempengaruhi emosi seseorang? Sejauh mana Islam yang berteraskan Quran dan Sunnah memberi panduan dan bimbingan mengenai pengurusan emosi seseorang supaya sentiasa tingkah laku dan emosi yang terhasil bertepatan dengan syiar Islam dan seterusnya melahirkan tindakan yang sewajarnya. Persoalan-persoalan inilah sebenarnya yang mendorong penulis untuk mengkaji dan menulis untuk lebih mendasari pengurusan emosi ini mengikut kaedah Islam. Islam merupakan agama yang mulia disisi
Allah dan Islam merangkupi seluruh aspek kehidupan samada dari sudut fizikal, material, kognitif mahupun dari sudut emosi. Penulis akan memfokuskan penulisan ini berdasarkan kepada pendekatan tasawur Islam dalam membincangkan mengenai emosi dan kaedah pengurusannya. Emosi merupakan sebahagian daripada fitrah kejadian manusia dan manusia adalah ciptaan Allah taala. Untuk itu, adalah sangat penting untuk mendasari aspek emosi dan kaedah pengrusannya sepertimana yang telah diberi garis panduan di dalam Quran dan Sunnah yang merupakan sumber utama tasawur dan epsitemologi Islam.
 
Penulisan ini adalah bertujuan bagi memenuhi prasyarat tugasan bagi matapelajaran SIW5050 Tasawur Dan Epistemologi Islam. Perbincangan ini akan dimulakan dengan persoalan mengenai isu yang membawa kepada penulisan ini, definisi emosi menurut lazim dan Islam, pengurusan emosi menurut tasawur dan epistemologi Islam, analisis penulis dan kesimpulan. Perbincangan ini adalah dari perspektif tasawur Islam kerana ingin melihat sejauh mana Islam menekankan aspek emosi dan kaedah pengurusanya yang bersifat Islami serta bersumberkan kepada Quran dan Sunnah selain dapatan ulama’ yang merupakan sumber rujukan utama epistemologi Islam.

PERSOALAN YANG MENYUNTIK PENULISAN INI

Mengapa penulis memilih tajuk pengurusan emosi bagi penulisan akademik kali ini? Persoalan ini sebenarnya dapat dijawab melalui fenomena-fenomena alam yang berlaku kebelakangan ini. Masihkah anda ingat mengenai kes seorang pegawai kerajaan yang memukul isterinya di dalam lif di
hadapan anak-anak mereka, dan aksi beliau malang sekali dapat dirakamkan melalui rakamam CCTV lif tersebut.(1) Kemudian negara dikejutkan pula dengan salah laku seorang wanita yang merupakan isteri kepada salah seorang pemain bola sepak negara apabila beliau bertindak kasar dengan menengking seorang pegawal keselamatan tua di sebuah lapangan terbang terkemuka negara.(2) Juga baru-baru ini kes kematian seorang pegawai bank apabila ditembak mati oleh seorang pegawal keselamatan bank tersebut untuk tujuan merompak.(3)
 
 
Ketiga-tiga kejadian ini, menarik perhatian ramai yang rata-rata merakamkan rasa dukacita dan terkilan mengenai kelakuan tersebut dan tidak kurang juga yang terlalu beremosi memberi respon hingga mempamerkan betapa rendahnya nilai kemanusiaan mereka dalam menguruskan emosi mereka terhadap ketidakpuasan yang berlaku. Tidak salah sebenarnya untuk melahirkan ketidakpuasaan masing-masing tetapi perlu sedar cara dan etika sebenar dalam menanggani masalah tersebut bukan hanya menunjukkan kekerasan semata-mata. Penulis merasakan bukan sahaja pegawal keselamatan, pegawai kerajaan dan wanita tersebut yang perlu diberi kesedaran sivik malahan masyarakat secara keseluruhannya juga perlu dibasuh supaya mengikut budaya dan etika yang sepatutnya dalam menanggani hal emosi. Penulis memilih pengurusan emosi menurut Islam adalah kerana merasakan ia merupakan satu keperluan kepada seluruh manusia terutamanya Muslim kerana Islam terkenal dengan keindahan dan kesederhanaannya dalam pelbagai aspek kehidupan malahan masalah yang berlaku kebanyakannya melibatkan komuniti Melayu yang beragama Islam. Oleh itu, adalah menjadi satu sebab mengapa pendekatan Islam perlu diaplikasi terhadap isu-isu yang berkaitan.

EMOSI DAN ISLAM
Definisi Emosi Secara Lazim:

Perkataan emosi itu sendiri berasal daripada Greek, iaitu, “emovere” yang membawa maksud “untuk keluar”. Emosi memberi pengaruh kepada tingkah laku dan juga turut mengalami perubahan melalui tingkah laku. Contohnya, jika seseorang dalam keadaan marah, beliau mungkin akan bersikap kasar akan sesuatu kerana menzahirkan rasa amarah tersebut (perubahan tingkah laku). Dan sebaliknya pula apabila seseorang dimarahi, beliau akan merasa malu dan sedih (perubahan emosi). Keadaan ini menunjukkan emosi dan tingkah laku adalah sangat berkait rapat antara satu sama lain.(4) Keadaan ini diperjelaskan lagi melalui ilmu psikologi yang begitu eart hubungannya dengan aspek emosi, kognitif, tingkahlaku dan sebagainya.
 
Dalam istilah Psikologi, emosi merupakan bahasa dalaman seseorang yang berkait rapat dengan tindak balas (fizikal) daripada sensitiviti perasaan dalaman dan luaran (pergaulan sosial). Ia adalah suatu pergerakan dalam minda yang dikeluarkan oleh pengaruh luaran. Minda adalah pasif dan sentiasa menerima semua yang terlintas untuk mempengaruhinya. Sesuatu yang dibangkitkan melalui
minda samada dalam bentuk perasaan mahupun tingkahlaku merupakan emosi.(5) Emosi yang dizahirkan oleh manusia adalah satu bentuk tindakan yang memenuhi kepuasan diri individu berkenaan. Ia juga boleh dikatakan sebagai satu keadaan dimana, perasaan yang ditunjukkan pada proses fisiologi dan psikologi seseorang individu (Mohd Nazar Mohamad, 1991).(6) Ia merupakan satu set tindakbalas autonomik, viskeral dan komunikasi emosi seperti ekspresi muka, perkataan, tingkah laku dan isyarat yang dipamerkan oleh individu itu.(7) Emosi juga dapat difahami sebagai suatu ekspresi perasaan naluri yang kuat seperti sayang, gembira, malu, sedih, takut dan sebagainya. Emosi merupakan kehebatan dan sensitiviti perasaan yang selalunya diluahkan dari dalam atau rohani kepada luaran iaitu melaui tingkah laku tertentu atau sebagai menyampaikan perasaan. Perasaan-perasaan yang kuat ini akan mempengaruhi tindak balas luaran sama ada pada perubahan fizikal yang terkawal seperti mimik muka dan tidak terkawal seperti badan berpeluh kerana ketakutan. Muhammad Uthman Najati (1993) dalam Fariza Md. Sham (2005), emosi merupakan bangkitan perasaan dan rasa dalaman hasil tindak balas seseorang terhadap sesuatu perkara, pengalaman dan peristiwa yang berlaku seperti emosi takut, marah, kecewa, gembira, suka dan kasih sayang.(8)

Analisis Penulis:

Melalui penjelasan ini, dapat difahami bahawa kedudukan emosi adalah bersifat dalaman dan ia memberi pengaruh terhadap tingkah laku, minda dan juga perasaan. Setiap makhluk mahupun haiwan sekalipun mempunyai elemen emosi tetapi manusia dianugerahkan dengan kelebihan akal untuk mentafsirkan emosi yang dihadapai melalui penghasilan tingkahlaku dan pemikiran samada kepada kabaikan atau kejahatan. Contohnya, jika seseorang merasa sedih, dengan akal yang waras beliau masih lagi mampu mengawal perasaan sedih tersebut dengan cuba melakukan sesuatu yang dapat meredakan kesedihannya seperti membaca al-Quran tetapi jika seseorang itu tidak bijak dalam mengawal perasaan tersebut beliau pasti akan cuba melakukan perbuatan yang mungkin membawa keburukan kepadanya seperti menghadiri kelab malam bagi mengubati kesedihan yang dialami. Adalah penting untuk memahami fitrah emosi dan kaedah pengurusannya mengikut tatacara Islam kerana Islam begitu mengeji perbuatan yang boleh merosakkan iman dalam pelbagai sebab sekalipun. Firman Allah s.w.t:

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (yaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: (Innalillahi wa inna ilahirajiun) “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.” Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya (al-Baqarah, 2:157)

Definisi Emosi Menurut Tasawur & Epistemologi Islam:

Menurut tasawur dan epistemologi Islam, emosi merupakan entiti yang bersifat dalaman atau rohani manakala tingkah laku yang terhasil daripada perubahan emosi itu adalah bersifat jasmani atau luaran. Emosi merupakan sebahagian daripada fitrah kejadian manusia. Islam menerangkan tentang pengkajian manusia melalui ayat-ayat al-Quran yang terdiri daripada dua unsur iaitu unsur material dan unsur spiritual.(9) Unsur material merujuk kepada unsur jasmani yang terbina daripada darah, daging, dan tulang. Firman Allah s.w.t.:

“Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim). Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging. Kemudian Kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha Sucilah Allah, Pencipta Yang Paling Baik”. (Al-Mukminun, 23:12-14)

Unsur spiritual pula merujuk kepada unsur roh, nafsu, hawa dan akal sepertimana firman Allah s.w.t.:

“Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibu kamu dengan keadaan tidak mengetahui sesuatupun dan Ia mengurniakan kepada kamu pendengaran dan penglihatan serta hati (akal fikiran) supaya kamu bersyukur”. (Al-Nahl, 16:78)

Daripada hadis Rasulullah s.a.w. pula yang diriwayatkan daripada Abdullah yang bermaksud:

“Setiap seorang daripada kamu dihimpunkan kejadiannya didalam perut ibunya selama empat puluh hari. Kemudian ia menjadi seketul daging dalam tempoh yang sama juga. Setelah itu Allah mengutus malaikat dan diperintahkan menulis empat perkara iaitu amalannya, rezkinya, ajalnya dan untung nasibnya samada celaka atau bahagia. Kemudian ditiupkan kepadanya roh.”(10)
 
Menurut Fariza Md. Sham (2005), fitrah kejadian manusia yang terdiri daripada aktiviti sistem saraf dan unsur kimia boleh mempengaruhi perasaan, mental dan jasmani manusia. Dalam hal ini, Allah telah menjelaskan dalam firmanNya dalam surah Al- Anbiya’:

“Manusia itu diciptakan bersifat tergesa-gesa. Nanti akan Kuperlihatkan kepada kamu keterangan-keteranganKu; sebab itu, janganlah kamu meminta kepadaKu supaya dicepatkan”. (Al-Anbiya’, 21: 37)

Dan melalui surah Al-Ma‘arij, maksudnya:

“Sesungguhnya manusia itu diciptakan bersifat gelisah. Apabila bahaya menyinggungnya, dia berkeluh kesah. Dan apabila mendapat kebaikan (kekayaan), amatlah kikirnya. Bukan begitu orang-orang yang mengerjakan sembahyang”. (Al- Ma‘arij, 70: 19-22).

Kedua-dua ayat ini menjelaskan bahawa Allah s.w.t. telah mencipta manusia dalam keadaan memiliki sifat tergesa-gesa dan gelisah kerana pengaruh sistem saraf badan yang sangat peka. Kepekaan itu diperlihatkan melalui emosi dan tingkah laku hasil tindak balas terhadap faktor dalaman dan luaran yang mempengaruhinya. Ibn Kathir (1970: 116) dalam Fariza Md. Sham (2005) mentafsirkan surah Al-Ma‘arij, 70:19-22, beliau menyatakan bahawa dalam ayat ini Allah menerangkan tabiat manusia yang memiliki sifat takut, kurang sabar dan selalu berkeluh kesah. Jika ditimpa bencana dan malapetaka ia selalu mengeluh dan berputus asa, jika mendapat keuntungan atau kebaikan maka ia
amat tamak, kedekut dan bakhil kecuali orang-orang yang tekun, khusyuk dan tenang dalam solatnya.(11) Ada banyak kisah dalam al-Quran sebagai sumber tasawur dan epistemologi Islam yang menceritakan mengenai kehadiran emosi dalam diri manusia. Dalam surah al-Hijr, 15:17 menurut Ghalwah (t.t) dipetik daripada Fariza Md Sham (2005) diceritakan bahawa Nabi Muhammad saw mengalami tekanan emosi disebabkan persekitaran masyarakat yang tidak baik terhadap dakwah yang disampaikan baginda. Baginda telah dilemparkan dengan pelbagai ejekan yang menyakitkan hati dan menerbitkan rasa dukacita kepada baginda rasul saw kerana penentangan tersebut melampaui batas-batas kemanusiaan dengan menuduh baginda sebagai tukang sihir dan pendusta.
 
Selain daripada itu diceritakan juga kisah Nabi Zakaria a.s yang menghadapi konflik jiwa kerana tidak mempunyai zuriat bagi meneruskan perjuangan dakwah baginda sedangkan ketika itu baginda sudah semakin tua dan isterinya pula mandul. Keresahan dan tekanan emosi yang dihadapi oleh baginda mendorong baginda untuk berdoa dan merayu kepada Allah taala supaya dikurniakan zuriat
walaupun baginda sedar yang dirinya sudah tua. Kisah ini diceritakan melalui surah ali-Imran, 3:38, al-Anbiya’, 21-89, dan surah Maryam, 19:5. Selian daripada itu, menurut Muhammad Hussain Haekal (1989:80), Nabi Muhammad s.a.w turut mengalami tekanan emosi ketika menerima wahyu yang pertama di dalam Gua Hira’. Diceritakan bahawa keadaan Nabi s.a.w ketika itu dalam keadaan yang tertekan kerana ketakutan yang teramat sangat hingga seluruh anggota badan baginda gementar, menggigil. Jantungnya berdenyut dan hatinya berdebar-debar serta tubuhnya menggigil seperti orang demam.(12) Melalui kisah-kisah ini yang digambarkan secara jelas dalam al-Quran mahupun diperincikan lagi oleh hadis jelas menunjukkan bahawa Islam memberi penekanan dalam aspek emosi melului penjelasan mengenai ciri-ciri emosi yang berlaku serta tingkah laku yang terhasil. Ia tepat untuk menyokong penyataan bahawa emosi dan tingkah laku mempunyai hubungan yang cukup simbolik.

Analisis penulis:

Berdasarkan ayat-ayat al-Quran, kenyataan hadis dan para ulama’ tentang kejadian manusia yang terdiri daripada unsur jasmani dan rohani, maka Islam tidak pernah menafikan tentang wujudnya emosi dalam diri manusia. Emosi merupakan sebahagian daripada fitrah kejadian manusia. Pengurusan jiwa yang kebanyakan banyak dibincangkan dalam kajian-kajian Islam adalah sebenarnya merujuk kepada pembangunan emosi. Istilah jiwa digunakan kerana ia mempunyai elemen roh yang menghidupkan jiwa seseorang makhluk itu. Melalui penghayatan tazkiyyah al-nafs (As-Syam, 91-9), mendorong manusia untuk memikirkan aspek kejiwaan termasuk rahsia disebalik penciptaan diri, keunikan fungsi kejadian khasnya fungsi akal dan hati yang berkait rapat dengan emosi.(13) Diperjelaskan lagi konsep ini melalui penghayatan melaui surah al-Hajj ayat 46, firman Allah taala:
 
“Apakah mereka berjalan dimuka bumi, lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta, tetapi yang buta adalah hati yang di dalam dada”.

Penjelasan mengenai konsep ruh dan jiwa ini tidak diperjelaskan dalam penyelidikan sains mahupun lazim kerana bagi mereka sesuatu yang tidak bersifat saintifik adalah bukan ilmu. Ruh merupakan keajaiban dan ilmu Allah yang mana manusia wajib untuk percaya akan kewujudannya yang banyak dibuktikan melalui ayat-ayat al-Quran, hadis serta dapatan ulama’. Sebagai contoh, jika seseorang itu dalam keadaan koma, tetapi apabila dibacakan ayat al-Quran boleh diperhatikan tindak balas yang sangat luar biasa kerana pakar perubatan sendiri tidak mampu memperjelaskannya kerana ia merupakan kuasa Allah yang menghidupkan hati dan jiwa makluknya seperti yang Dia inginkan. Untuk itu, pengurusan emosi perlulah dari akar-umbi Islam yang memberi penekanan kepada fitrah kejadian manusia. Manusia tidak boleh sewenang-wenangnya malakukan perbuatan yang boleh merosakkan jiwa seperti telalu mengikut hawa nafsu kerana jiwa juga merupakan hak milik Allah taala.

PENGURUSAN EMOSI MENURUT TASAWUR & EPISTEMOLOGI ISLAM

Menurut Richard S. Lazarus (1993: 23), emosi dijuruskan kepada satu set emosi positif seperti kasih sayang, cinta, kegembiraan dan ketenangan dan juga satu set emosi negatif seperti marah, cemburu, takut, keluh kesah, sedih, dengki dan benci. Pengurusan emosi yang tidak betul boleh membawa kepada tekanan emosi atau tekanan perasan. Tekanan perasaan ini sebenarnya memberi kesan yang buruk kepada rohani dan jasmani seseorang samada dari aspek fikiran, tingkah laku mahupun jiwa. Menurut beliau tekanan emosi berpusat kepada emosi yang negatif.(14) Dalam konteks tasawur dan epistemologi Islam pula, tekanan emosi merupakan suatu keadaan jiwa manusia yang berada dalam keadaan tidak tenang seperti resah gelisah, kecewa, sedih, berdukacita, menurut hawa nafsu dan melanggar perintah Allah taala. Ahli psikologi Islam seperti Imam al-Ghazali, Muhammad Uthman Najati dan Muhammad Izzudin Taufik berpandangan, emosi yang tidak tenang ini adalah kerana manusia tidak mendekatkan atau menghubungkan diri dengan Allah taala. Sebaliknya mereka banyak menurut hawa nafsu. Oleh itu, emosi yang tertekan ini perlu diubati dengan seruan dakwah Islamiah dengan menggunakan uslub atau pendekatan yang sesuai.(15) Untuk itu, sejauh mana Islam mengenal pasti jenis-jenis emosi yang terdapat pada diri manusia dan bagaimana cara pengurusannya supaya manusia bijak menguruskan soal emosi mereka dan tidak memberi kesan kepada diri sendiri dan orang lain. Emosi yang bersifat negatif seperti marah, benci, sedih, malu dan takut. Kesemua emosi ini jika tidak diurus dengan baik akan membawa kepada tekanan jiwa dan seterusnya memberi keburukan kepada diri sendiri dan orang lain. Berikut merupakan antara cara pandang Islam mengenai jenis-jenis emosi negatif dan cara pengurusanya:

Emosi Takut

Iman al-Ghazali dalam menguraikan emosi takut telah mengibaratkan sebagai sesuatu yang menikam dan terbakar di dalam hati disebabkan oleh datangnya sesuatu perkara yang sangat dibenci dan tidak diingini.(16) Dalam menjelaskan tentang emosi takut yang wujud pada manusia, Allah s.w.t. telah berfirman:

“Tidakkah mereka memerhati dan memikirkan berapa banyak umat-umat yang telah Kami binasakan sebelum mereka, padahal (umat-umat itu) telah Kami teguhkan kedudukan mereka di muka bumi (dengan kekuasaan dan kemewahan) yang tidak Kami berikan kepada kamu dan Kami turunkan hujan atas mereka dengan lebatnya dan Kami jadikan sungai-sungai mengalir di bawah mereka, kemudian Kami binasakan mereka dengan sebab dosa mereka dan Kami ciptakan sesudah mereka, umat yang lain?” (Al-An’am 6:15)
 
Berdasarkan ayat-ayat al-Quran yang menyentuh tentang emosi takut, Muhammad Uthman Najati dalam bukunya “ al-Quran wa Ilm al-Nafs ” telah membahagikan perasaan takut yang ada pada manusia kepada beberapa jenis iaitu takut kepada Allah, takut kepada manusia, takut kepada kematian dan takut kepada miskin.(17)

Analisis Penulis:

Jelas disini bahawa takut merupakan sebahagaian daripada emosi manusia. Takut kerana Allah s.w.t boleh membawa manusia untuk tidak melakukan perbuatan mungkar kerana takut akan kemurkaan Allah yang mengundang dosa dan balasan yang dasyat. Walaubagaimapun, perasaan takut yang berlebih-lebihan kerana trauma atau fobia contohnya takut untuk menaiki pesawat kerana trauma pada kemalangan yang lalu memerlukan kepada rawatan psikatrik supaya individu ini boleh menjalani kehidupan seperti biasa.

Emosi Marah

Emosi marah merupakan satu perasaan yang timbul apabila manusia tidak puas hati terhadap sesuatu perkara. Kebiasaannya ia diiringi oleh perubahan fisiologi seperti muka menjadi merah, anggota badan menggeletar, pergerakan dan pertuturan bercelaru. Kadang-kala ia diiringi oleh kelakuan
luaran seperti cacian, deraan, kutukan dan dendam. Emosi marah adalah antara naluri semulajadi manusia yang dijadikan oleh Allah s.w.t untuk keperluan hidupnya. Sebagai satu sifat yang semulajadi, pada asalnya mempunyai emosi marah bukanlah suatu kecacatan atau kekurangan manusia. Namun begitu, emosi marah ini boleh menjadi sifat yang keji, jika kemarahan itu menimbulkan perasaan dendam dan melampaui batas kemanusiaan. Emosi marah yang tidak dikawal boleh membawa keburukan dan merosakkan diri sendiri dan orang lain. Allah s.w.t turut menyeru manusia supaya menahan marah seperti dalam firmannya dalam surah Al-Imran 3:134 yang bermaksud:

“Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah, dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik”.

Analisis Penulis:

Dalam Islam memperakui adanya emosi marah, tetapi bukan emosi marah yang tidak dapat dikawal sehingga menimbulkan kerosakan kepada dirinya dan masyarakat seperti mana al-Razi menjelaskan bahawa kemarahan yang keterlaluan boleh membahayakan diri sendiri. Islam tidak melarang manusia mempunyai perasaan marah yang kena pada tempatnya dan diperlukan. Dalam konteks dakwah Islamiyah, Rasulullah s.a.w pernah marah tetapi kemarahannya kerana ada perkara yang tidak disukai yang menyalahi kebenaran.(18) Emosi marah merupakan naluri semula jadi manusia yang sedia wujud. Emosi marah ini boleh memberi manfaat kepada manusia jika digunakan untuk kebenaran dan keadilan. Tetapi emosi marah yang tidak dapat dikawal dan menurut hawa nafsu adalah dilarang dalam Islam kerana ia boleh membawa kepada kerosakkan diri dan orang lain. Untuk itu penulis menganggarkan bahawa, kes wanita berkenaan merupakan hasil daripada ekspresi marah beliau yang disulami dengan hawa nafsu hingga mengeluarkan kata-kata kesat yang tidak sepatutnya kepada seorang tua. Adalah elok sekiranya, rasa amarah tersebut dipelihara dengan rasa hormat, istighfar dan penuh hikmah supaya tidak menimbulkan sesuatu yang melanggar batas kemanusiaan hingga membawa kepada perasaan malu dan menjatuhkan maruah seseorang.

Emosi Benci

Emosi benci mempunyai kebaikan dan keburukannya. Kebaikannya ialah apabila manusia benci melihat kemungkaran yang berlaku akan mendorong manusia untuk memperbetulkan keadaan tersebut manakala keburukannya pula ialah apabila emosi benci tidak dapat dikawal boleh membawa kepada permusuhan dan pergaduhan. Dalam al-Quran yang menceritakan tentang wujudnya emosi benci dalam diri manusia seperti dalam surah Al-Baqarah 2:216:

“Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan), sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”.

Analisis Penulis:

Benci juga merupakan salah satu daripada emosi negatif yang jika tidak dikawal akan membawa
pelbagai kemudaratan samada kepada diri sendiri dan orang lain. Jika perasan benci-membenci ini mebawa kepada permusuhan dan pergaduhan hinggakan memutuskan ukhuwah antara satu sama lain adalah sangat dibenci oleh Allah taala. Untuk itu adalah perlu untuk menegelakkan rasa benci antara satu sama lain disamping cuba memupuk rasa kasih dan saying sebagai langkah untuk saling menghormati dan berkasih sayang sesama insan.

Emosi Malu

Setiap manusia mempunyai perasaan malu baik lelaki atau wanita. Perasaan ini menjadikan manusia menyedari kepentingan perilaku yang baik dan mengelak daripada melakukan sesuatu yang dikatakan memalukan. Hal ini membantu mereka mengawal tingkah laku mereka sendiri. Berbagai-bagai perasaan bercampur aduk ketika seseorang mengalami malu. Ini termasuklah perasaan takut,
berminat, tertekan dan nyaman. Seiring dengan perasaan ini, terdapat peningkatan degupan jantung dan tekanan darah. Tanda luaran perasan malu ialah tenungan mata yang mendebarkan dan anggota menjadi tegang serta lidah menjadi kelu. Suara seorang yang berasa malu bernada rendah, lembut, menggeletar dan teragak-agak. Mimik muka menjadi tersipu, mulut akan tersenyum dan akan mengundur diri.(19) Sabda Nabi Muhammad s.a.w:

“Malulah kamu sekalian di hadapan Allah dengan malu yang sebenar-benarnya, mereka berkata, tapi kami sudah merasa malu wahai nabiyullah, dan segala puji bagi Allah, Baginda bersabda, itu bukanlah malu yang sebenarnya. Orang yang ingin malu yang sebenar-benarnya dihadapan Allah swt, hendaklah menjaga fikiran dan bisikan hatinya, hendaklah menjaga perutnya dan apa yg dimakannya , hendaklah mengingati mati dan fitnah kubur. Orang yg menghendaki akhirat hendaklah meniggalkan perhiasan-perhiasan kehidupan duniawi. Orang yg melakukan semua ini, bererti ia memiliki rasa malu yang sebenarnya di hadapan Allah”. (riwayat Tarmidzi dan Hakim) (20)

Analisis Penulis:

Malu merupakan sebagian dari iman dan Nabi s.a.w sendiri pun terkenal dengan sifat pemalu. Hal ini karena malu menganjurkan kebaikan dan menghindarkan keburukan. Malu mencegah kealpaan untuk bersyukur kepada yang memberi nikmat dan mencegah kelalaian menunaikan hak orang yang memiliki hak. Disamping itu, malu juga mencegah berbuat/berkata kotor demi menghindari celaan dan kecaman. Malu adalah rasa yang membuat seorang mukmin kurung melakukan maksiat karena perasaan serba salah kerana takut dilihat oleh Allah taala.

Emosi Sedih


Emosi sedih akan timbul bilamana seseorang berhadapan dengan keadaan yang mengecewakan, menggelisahkan atau muncul sebagai akibat penderitaan kerana luka atau sakit. Islam lebih menganjurkan umatnya supaya tidak bersedih kepada perkara-perkara yang melalaikan dan bersedih sehingga melemahkan diri sehingga melahirkan kata-kata yang mengkufurkan Allah s.w.t. Dalam al-Quran ada menjelaskan mengenai emosi sedih. Hal ini sebagaiman firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah 2:277 maksudnya:

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman, mengerjakan amal saleh, mendirikan shalat dan menunaikan zakat, mereka mendapat pahala di sisi Tuhannya. tidak ada kekhawatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati’’.

Analisis Penulis:
 
Emosi sedih boleh membuatkan seseorang itu berasa tertekan dan murung. Justeru, apabila seseorang berasa sedih, dia hendaklah mengawal perasaan itu dengan sebaiknya. Membuat aktiviti seperti bersenam, membaca al-Quran dan sebagainya dapat melupakan seketika perasaan sedih itu. Jika boleh, kongsi perasaan sedih itu bersama teman rapat agar perasaan sedih dapat dikurangkan.

ANALISIS EMOSI DARI PERSPEKTIF TASAWUR ISLAM
 
Tasawur Islam merupakan cara pandang Islam akan sesuatu perkara. Tasawur Islam adalah bertunjangkan kepada tiga konsep utama iaitu Allah sebagai pencipta, manusia sebagai makhluk dan sumber alam juga merupakan makhluk (Muhammad Syukri, 2002).(21) Dalam aspek emosi dan pengurusan emosi menurut Islam telah banyak dibincangkan mengenai tatacara dan keadaan-keadaan emosi yang dilalui oleh para anbiya’ serta umat terdahulu. Menerusi konsep tasawur Islam, adalah wajar untuk manusia khusunya mengambil kira soal ketuhanan dalam meguruskan emosi dan perkara lain yang berkaitan dengan kehidupan. Segala emosi ataupun perasaan yang dihadapi merupakan anugerah daripad Allah taala. Sebagai contoh rasa sayang dan cinta terhadap pasangan, rasa benci kepada kemungkaran, rasa takut untuk berbuat maksiat dan sebagainya. Allah taala merupakan pemilik sekalian alam dan Dia merupakan yang maha layak untuk membuat apa sahaja yang diingini. Dan adalah menjadi kewajipan kepada setiap makhluk di muka bumi ini untuk menyembah Allah yang Satu (al-Baqarah, 2:30). Ini menjelaskan bahawa konsep tasawur Allah selaku pencipta melalui hubungan menegak antara manusia dan Allah atau habluminallah.

Dalam menaggani permasalahan yang muncul berkaitan pengurusan emosi, adalah menjadi kewajiban kepada Muslim khusunya untuk kembali kepada fitrah dan sentiasa menyandarkan segala pengharapan kepadaNya. Ini dapat dilakukan dengan melakukan perbuatan-perbuatan yang dapat memberi ketenangan kepada diri dan jiwa seperti selalu beristighfar, selawat ke atas junjungan nabi, membaca al-Quran serta melakukan perbuatan-perbuatan sunat dan fardhu. Sekiranya manusia berpegang kepada fitrah ini, ini dapat mempengaruhi manusia untuk bersikap dengan sepatutnya dan bukan diluar batas kemanusiaan. Sekiranya manusia melakukan perbuatan-perbuatan yang memudaratkan samada kepada iman dan Islam kerana tertekan dengan perasaan ini sebenarnya adalah kerana manusia kalah dengan tuntutan nafsu yang menyesatkan (al-Qhashas, 28:63).

Tasawur Islam juga menjelaskan kepentingan memelihara hubungan mendatar anatara manusia dengan manusia (habluminannas). Dalm konsep ini, tanggungjawab sebagai khalifah dan hamba Allah sangat diberi penekanan. Daya tarikan mahupun tindak balas antara manusia dengan manusia atau makhluk yang lain adalah kerana konsep ini. Allah menjadikan manusia itu bersaudara dan saling melengkapi antara satu sama lain (al-baqarah, 2:21). Jika manusia marah, benci, sedih sekalipun kepada manusia yang lain, adalah kerana ni’mat yang Allah berikan. Sebagai contoh, rasa sedih terhadap sahabat yang kematian ibu, rasa gembira terhadap sahabat yang berkahwin dan sebaginya. Emosi mahupun perasaan yang hadir ini merupakan suatu fitrah yang Allah hadirkan supaya manusia saling sensitif dengan manusia atau makhluk yang lain. Ia tidak semestinya dalam kedaan perasaan yang positif tetapi juga dalam keadaan perasaan yang negative seperti rasa benci terhadap orang-orang kafir serta mereka yang mensyirikkan Allah. Walaubagaimanapun, perlulah sentiasa menghayati konsep amar ma’ruf nahi munkar iaitu mengajak kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran. Konsep ini menjelaskan seburuk mana sikap seseorang manusia itu wajib untuk kita membimbing dan mengajak mereka kepada kebaikan dan bukan dengan mewujudkan persengketaan ataupun permusuhan (al-Imran,3:103).
 

KESIMPULAN

Bersadarkan kepada ulasan-ulasan mengenai emosi dan cara pengurusanya, perlu diingat bahawa kita harus menyentuh sisi kerohanian manusia yang melibatkan pengurusan emosi ini dengan kaedah tertentu yang berbeza dengan kaedah yang digunakan dalam psikologi moden. Untuk itu, kita harus merujuk kepada sumber epistemologi Islam yang utama iaitu al-Quran dan as-Sunnah yang banyak membincangkan mengenai hakikat kejadian manusia. Hakikat tersebut tentu sahaja sukar ditolak
kerana hakikat manusia itu sepenuhnya bersumber dari Allah s.w.t. Dia adalah Zat yang lebih mengetahui mengenai manusia dan hakikat penciptaan serta pembentukannya. Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:

“ Tidakkah Allah yang menciptakan sekalian makhluk itu mengetahui (segala-galanya), sedang Dia Maha Halus urusan tadbirNya, lagi Maha Mendalam pengetahuannya.” (Al-Mulk : 14)
 
 
Bibliografi:
 
(1) Disunting daripada http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Kesbelasahisteridalamlif_ Pegawaiveterinarserahdiri/Article, 16/08/2013.
(2) Disunting daripada http://www.bharian.com.my/bharian/articles/IsteriMatYomohonmaaf/Article/, 27/09/2013
(3) Disunting daripada,http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Pegawaibankmatiditembakpengawal/
Article,24/10/2013.
(4) Huffman., K. (2006). Living Psychology. UK: John Wiley & Sons.
(5)Disunting daripada http://ciptaan-mulia.blogspot.com/p/pengenalan-emosi-didefinisikan-sebagai.html, 13/11/2013
(6) Mohd Nazar Mohamed (1992). Pengantar Psikologi : Satu Pengenalan Asas Kepada Jiwa dan Tingkah Laku Manusia. Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.
(7) Aziz Hj. Yahaya, Shahrin Hashim, Nordiana Mohd Noor dan Noordin Yahaya (n.d). Hubungan Kecerdasan Emosi Dengan Prestasi Pencapaian Akademik. UITM, Melaka. h.2
(8) Fariza Md. Sham (2005), Tekanan Emosi Remaja Islam. Latihan Ilmiah, Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia. h. 6 
(9) Disunting daripada http://aiesayutimida.blogspot.com/2009/03/emosi-menurut-pandangan-islam.html, 13/11/2013
(11) Fariza Md. Sham (2005), Tekanan Emosi Remaja Islam. Latihan Ilmiah, Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia) h. 8
(12) Fariza Md. Sham (2005), Tekanan Emosi Remaja Islam. Latihan Ilmiah, Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia) h. 6 
(13) Hamidah Sulaiman, Zawawi Ismail & Roslinda Yusof. (2013). Kecerdasan Emosi Menurut al-Quran dan as-Sunnah: Aplikasinya Dalam Membentuk Akhlak Remaja.The Online Journal of Islamic Education 1(2).
(14) Lazarus, S. R. 1993. Why we should think of stress as a subset of emotion. Dalam Leo Goldberger & Shlomo Breznitz(ed). Handbook of Stress Theoritical and Clinical Aspects. New York: The Free Press A Division Of Macmillan, Inc.
(15) Fariza Md. Sham (2005), Tekanan Emosi Remaja Islam. Latihan Ilmiah, Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia) h. 6 
(16) Disunting daripada http://aiesayutimida.blogspot.com/2009/03/emosi-menurut-pandangan-islam.html, 13/11/2013
 
(17) Fariza Md. Sham (2005), Tekanan Emosi Remaja Islam. Latihan Ilmiah, Jabatan Pengajian Dakwah dan Kepimpinan, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia) h. 6 
(18) Disuntung daripada http://aiesayutimida.blogspot.com/2009/03/emosi-menurut-pandangan-islam.html, 13/11/2013
(19) Abdul Rashid Mohamed, & Mohamad Daud Hamzah. (2005), Kajian Korelasi Emosi Malu Dengan Pencapaian Akademik Di Kalangan Mahasiswa Melayu. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, Jil 20, h.154-155
(20) Disunting daripada http://abusyahirah.blogspot.com/2011/01/hiasi-dirimu-dengan-sifat-malu.html, 13/11/2013
(21) Muhammad Syukri Salleh.(2002). Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.


 


No comments:

Post a Comment