Popular Posts

Friday 14 November 2014

PENDEKATAN PEMBANGUNAN INSANIAH DALAM ISU PENDERAAN KANAK-KANAK


Oleh:
Nur Afifah Abu Hassan
MISDEV13, USM

PENGENALAN

Menerusi dalil al-Quran, Allah SWT berfirman:


وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا أَمْوَالُكُمْ وَأَوْلاَدُكُمْ فِتْنَةٌ وَأَنَّ اللّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ
“Dan ketahuilah, bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cubaan dan sesungguhnya di sisi Allahlah pahala yang besar” (Surah al-Anfal, 8:28)

Berdasarkan ayat ini, anak-anak merupakan anugerah daripada Allah SWT kepada setiap pasangan yang mendirikan bahtera perkahwinan. Inilah sebenarnya antara hikmah terbesar yang boleh didapati daripada tuntutan perkahwinan di sisi Islam iaitu mengembangkan keturunan anak Adam di muka bumi ini. Hikmah ini boleh didapati daripada hadis Nabi SAW di mana Nabi SAW menggalakkan perkahwinan sehingga mendapat anak atau zuriat yang ramai. Sabda Nabi SAW:  

تَزَوَّجُوا الْوَلُودَ الْوَدُودَ ، فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُم
“Kahwinilah wanita yang melahirkan anak ramai, dan yang memiliki kasih sayang yang tinggi, sesungguhnya aku berbangga dengan kamu (kerana umat yang ramai)”
(Hadis Riwayat Abu Daud 2050, An-Nasaei 6/65, Sahih Abu Daud 1789,
Sahih Ibn Hibban 9/4056, Hasan Sahih dalam Kitab Al-Irwa’ 1784)



Anak-anak merupakan permata, mutiara, pengikat kasih, penyubur cinta dan pelbagai tafsiran lagi bagi ibu bapa. Anak-anak juga menjadi antara bukti kasih sayang Allah SWT kepada hambanya agar tidak hidup berseorangan dan mempunyai lapisan keturunan dalam keluarga yang dibina. Menerusi dalil al-Quran daripada Surah al-Anfal ayat 28 tadi, Allah SWT menyifatkan anak-anak sama seperti harta benda yang mempunyai nilai yang cukup tinggi di sisi Allah SWT. Ada manusia yang kaya harta tetapi tiada zuriat, ada juga yang kaya anak-anak tetapi miskin harta. Keadaan ini menggambarkan nilai anak-anak yang begitu berharga dan merupakan rezeki yang diberikan oleh Allah SWT kepada manusia. pemberian zuriat oleh Allah SWT kepada manusia boleh jadi merupakan suatu nikmat atau sebagai ujian dan cabaran. Zuriat atau anak-anak merupakan nikmat kepada ibu bapa seperti mana hadis nabi:

“Apabila wafatnya manusia, maka terputus darinya amalannya (pahala) kecuali dari tiga perkara (iaitu) dari sedekah jariah (pahala yang mengalir), ilmu yang bermanfaat (kepada manusia lain yang masih hidup), atau anak soleh yang sentiasa mendoakan kebaikan kepadanya”.
(HSR Muslim No. Hadis 4310)

Hadis ini menunjukkan bahawa, anak-anak soleh merupakan harta akhirat buat ibu bapa. Dengan kasih sayang dan pendidikan berkesan yang diberikan dapat melahirkan anak-anak yang soleh dan solehah yang akan berbakti kepada kedua-dua ibu bapanya selain kepada agama khususnya. Dengan demikian, banya ganjaran yang Allah SWT berikan baik kepada anak tersebut juga kepada pengorbanan ibu bapa yang amanah dengan nikmat yang Allah kurniakan ini.

Anak-anak atau zuriat juga boleh jadi menjadi suatu ujian kepada manusia. Walau bagaimanapun, ujian ini bukanlah menunjukkan anak tersebut sebagai beban atau suatu kelemahan kepada ibu bapa, tetapi sebenarnya sebagai ujian ke arah mendapat reda Allah SWT. Sebagaimana hadis Nabi SAW

“Setiap kelahiran (anak kecil) dilahirkan dalam keadaan fitrah, maka kedua ibu bapanya menyahudikannya, atau menasranikannya, atau memajusikannya, sebagaimana haiwan melahirkan (mengeluarkan) haiwan, adakah kamu lihat padanya sebarang kecacatan (kekurangan/kelainan)”
(HR Bukhari No. Hadis 1296, Muslim No. Hadis 6828)

Menerusi hadis tersebut, membuktikan bahawa peranan ibu bapa amat besar dalam mencorakkan kehidupan anak-anak. Sama ada dibesarkan untuk menjadi anak yang soleh dan solehah atau sebaliknya. Melihat kepada nilai dan hikmah perkembangan zuriat di sisi Islam, muncul persoalan mengenai sejauh mana manusia memberi pengiktirafan dan penilaian kepada anak-anak mereka. Adakah kehadiran anak atau zuriat ini menjadi suatu kurniaan ataupun menjadi beban yang amat rendah sekali nilai kewujudannya?
 
Persoalan ini muncul, rentetan daripada lambakan isu-isu penderaan kanak-kanak yang semakin berleluasa kini. Sebagai contoh, baru-baru ini negara dikejutkan dengan kisah menyayat hati seorang remaja OKU Muhammad Firdaus Dullah yang ditemui dikurung dan kelaparan oleh ibunya sendiri. Rata-rata masyarakat amat menyelar tindakan ibunya kerana mengabaikan anaknya sedemikian rupa.  Begitu juga dengan kes kematian adik Muhammad Aqil Mustaqim Rushdy, 6 tahun akibat cedera parah dan melecur teruk dipercayai dipukul ibunya tanpa henti. Menerusi kedua-dua kisah ini menunjukkan bahawa masyarakat atau golongan ibu bapa kini mudah sekali menzalimi dan menunjukkan kekerasan kepada anak-anak mereka bertentangan dengan garis panduan yang diberikan oleh Islam iaitu untuk menyayangi, mengasihi, mensyukuri, mendidik dan membesarkan dengan penuh kasih sayang, ihsan dan berhikmah. Banyak lagi kes-kes penderaan kanak-kanak yang dilaporkan termasuklah juga yang melibatkan pengasuh dan pusat-pusat jagaan kanak-kanak yang memukul, mengherdik, mencederakan golongan anak-anak sama ada golongan bayi, kanak-kanak mahupun remaja. Kes ini kian menular dan menjadi semakin parah apabila turut melibatkan kes-kes penderaan hingga membawa kepada kematian.

Isunya mengapa hal ini berlaku? Apakah puncanya? Siapakah pelakunya dan mengapa memilih untuk mendera anak-anak yang tidak berdosa ini ?

Menjawab kepada isu dan persoalan-persoalan ini, risalah ini disediakan bagi mengupas isu penderaan kanak-kanak ini dari sudut Islam secara umumnya dan dari sudut pembangunan insaniah secara khususnya. Bagaimanakah Islam mendepani isu ini dan bagaimanakah pendekatan pembangunan insaniah boleh menjadi panduan dan asas kefahaman akan hikmah di sebalik kejadian insan di muka bumi ini. Melalui risalah ini, perbincangan meliputi kefahaman umum tentang penderaan kanak-kanak, pembangunan insaniah dan kefahaman isu ini dari sudut pembangunan insaniah.

Risalah ini merupakan sebahagian daripada kerja kursus yang menjadi prasyarat pengijazahan bagi pelajar sarjana Pengurusan Pembangunan Islam melalui kursus pembangunan insaniah (SYW/SVW/SZW/502), Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV), USM.

LATAR BELAKANG ISU

Isu penderaan kanak-kanak kian menular dalam kalangan masyarakat kini. Saban hari akhbar dan media sosial melaporkan pelbagai kes penderaan kanak-kanak yang berlaku hinggakan ada kes penderaan yang membawa kepada kematian. Kementerian Kesihatan Malaysia melaporkan bahawa setiap tahun sekurang-kurangnya 2,000 kanak-kanak di Malaysia dilaporkan menjadi mangsa penderaan dan pengabaian kanak-kanak. Walau bagaimanapun kes penderaan kanak-kanak ini masih kurang dilaporkan sama seperti mana-mana bahagian lain di dunia. Kes yang dilaporkan ini hanyalah sebahagian kecil berbanding dengan kes-kes penderaan yang tidak dilaporkan. [1]
Bagi membuktikan hujah ini, statistik Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menunjukkan pada tahun 2008, 2780 kes penderaan kanak-kanak dilaporkan di negara ini dengan 952 kes melibatkan pengabaian kanak-kanak, 863 kes penderaan fizikal, 733 kes penderaan seksual dan 58 kes bayi ditinggalkan. Lebih mendukacitakan apabila rata-rata kes penderaan kanak-kanak ini dilaporkan dilakukan oleh ibu bapa mereka sendiri dengan 772 kes membabitkan ibu manakala 494 kes dilakukan oleh bapa mereka.
Isu penderaan kanak-kanak kini mula menjadi suatu viral dalam masyarakat kini bukan. Ia bukan lagi melibatkan kes-kes penderaan fizikal atau seksual yang membawa kepada kesan trauma yang berpanjangan terhadap kanak-kanak, tetapi kini lebih dahsyat lagi apabila kes-kes penderaan ini melibatkan kematian atau boleh dikatakan sebagai isu pembunuhan kanak-kanak mangsa dera.
Hujah ini turut disahkan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) apabila sebanyak 122 kes pembunuhan melibatkan golongan kanak-kanak berusia 12 tahun ke bawah dilaporkan di seluruh negara sejak lima tahun kebelakangan kini. Lebih mendukacitakan lagi apabila statistik PDRM memaparkan lebih 80 peratus daripada jumlah kes itu melibatkan pembunuhan yang berunsurkan penderaan seksual. Menurut Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Khas Jenayah Berat (D9) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, seramai 18 kanak-kanak menjadi mangsa kes bunuh pada 2009, diikuti 21 orang pada tahun 2010, 31 tahun pada tahun 2011, 26 orang pada tahun 2012, 24 orang pada tahun 2013 dan beberapa kes pada tahun ini (Utusan Online, 2014)[2].
Isu penderaan kanak-kanak bukan sahaja memberi kesan yang buruk pada aspek kesihatan, sosial, dan perundangan tetapi juga memberi kesan pada aspek agama. Pelbagai pendekatan boleh di cakna dalam memberi kefahaman akan isu ini. Antaranya, dari sudut kesihatan penderaan kanak-kanak memberi impak serius terhadap kesihatan mental dan pertumbuhan fizikal kanak-kanak, kesejahteraan serta perkembangan sepanjang kehidupan mereka, Dari sudut sosial pula penderaan kanak-kanak merupakan suatu fenomena keruntuhan moral dalam kalangan masyarakat selain juga memberi kesan buruk terhadap pembabitan kanak-kanak mangsa penderaan ini dalam persekitaran luar di masa hadapan kelak. Seterusnya, dari sudut perundangan pula, wujud pelbagai akta atau kanun di peringkat antarabangsa seperti Konvensyen Hak Kanak-Kanak. Malaysia juga menggariskan pelbagai bentuk akta bagi merealisasikan hak kanak-kanak, remaja dan wanita seperti Akta Kanak-Kanak dan Orang Muda, Akta Mahkamah Juvana 1947, Akta Perlindungan Wanita dan Gadis 1973, Akta Perlindungan Kanak-Kanak pada 1991 dan Akta Kanak-kanak 2001. [3] Menerusi pendekatan ini, penderaan kanak-kanak mensabitkan pelbagai bentuk hukuman kepada pihak yang terbabit. Selanjutnya, dari sudut agama isu penderaan kanak-kanak memperlihatkan masalah keruntuhan akhlak, moral dan akidah dalam kalangan masyarakat. Ini kerana isu penderaan kanak-kanak ini adalah bertentangan dengan syariah Islam kerana berunsur kekejaman dan bertentangan dengan fitrah kejadian manusia.

KEFAHAMAN UMUM TENTANG ISU PENDERAAN KANAK-KANAK

Menerusi portal rasmi Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia (JKM), kanak-kanak didefinisikan sebagai seseorang yang di bawah umur 18 tahun seperti yang termaktub dalam Akta Kanak-Kanak 2001. WHO Pasukan Pencegah dan Kecederaan Keganasan 1999 menggariskan penderaan kanak-kanak merujuk kepada penderaan secara fizikal dan emosi, penderaan seksual, kecuaian dan pengabaian terhadap kanak-kanak, termasuk sebarang bentuk eksploitasi atau komersial atau lain-lain eksploitasi, yang boleh atau telah menyebabkan kerosakan, kepada kesihatan kanak-kanak, dari segi 'survival', perkembangan atau harga diri. Ini adalah dalam konteks di mana pendera ada perhubungan tanggungjawab, kuasa atas kanak-kanak berkenaan atau pendera ialah seseorang yang dipercayai oleh kanak-kanak. [4]
v  Jenis-Jenis Penderaan Kanak-Kanak:
Berdasarkan portal rasmi Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), penderaan Kanak-kanak secara amnya dibahagikan kepada empat jenis penderaan termasuk[5]:
    • Pengabaian
    • Penderaan fizikal
    • Penderaan seksual
    • Penderaan emosi
Penderaan kanak-kanak adalah satu pencabulan atau pelanggaran yang serius terhadap hak kanak-kanak untuk berkembang dalam keadaan sihat dan bermaruah di samping menyebabkan risiko dalam kelangsungan hidup mereka. Penderaan boleh dikategorikan kepada penderaan fizikal, emosi, seksual dan pengabaian.

Pengabaian merujuk kepada kegagalan secara berterusan dan serius untuk menyediakan keperluan asas fizikal, emosi dan pembangunan dari segi kesihatan, pendidikan, perkembangan emosi, nutrisi, tempat perlindungan dan kehidupan yang selamat untuk kanak-kanak. Pengabaian berlaku apabila kanak-kanak menginap di rumah di mana orang dewasa tidak memberi keperluan asas seperti fizikal (contohnya, kegagalan untuk menyediakan keperluan seperti makanan, tempat perlindungan, atau kekurangan pengawasan yang teliti), perubatan (contohnya, kegagalan untuk memberi rawatan atau perawatan kesihatan mental), pendidikan dan penyeliaan (contohnya, kegagalan untuk memberi pendidikan atau menawarkan perkhidmatan khas) dan emosi (contohnya kurang perhatian terhadap keperluan emosi kanak-kanak, kegagalan untuk menyediakan penjagaan psikologi, membenarkan kanak-kanak untuk minum alkohol atau menggunakan dadah. Pengabaian boleh mendedahkan kanak-kanak kepada segala bentuk bahaya, termasuk mengancam nyawa mereka.

Penderaan fizikal menurut Akta Kanak-Kanak 2001 adalah apabila seseorang kanak-kanak dicederakan dari segi fizikal menyebabkan kecederaan yang boleh dilihat pada mana-mana bahagian tubuh kanak-kanak itu akibat kekerasan atau penggunaan agen yang disengajakan kepada tubuh kanak-kanak itu. Kecederaan fizikal (dari kecederaan ringan sehingga kecederaan teruk seperti patah atau kematian) disebabkan oleh tumbukan, tamparan, sepakan, gigitan, goncangan, campakkan, tikaman, tercekik, pukulan (menggunakan tangan, kayu, atau sebarang objek) ,atau apa-apa yang mencederakan kanak-kanak . Walau bagaimanpun, kes penderaan fizikal ini tidak selalunya ada niat untuk menyakitkan atau menyebabkan kecederaan. Ia mungkin disebabkan dari tujuan untuk mendisiplinkan yang berlebihan atau hukuman fizikal serta gangguan dari tangisan bayi dan ketidakupayaan untuk mengendalikannya. Buli, dan "shaken baby syndrome" juga merupakan sejenis penderaan fizikal. Semua keadaan ini dikenal pasti sebagai penderaan tidak kira sama ada penjaga berniat untuk mencederakan kanak-kanak atau tidak.
Penderaan seksual menurut Akta Kanak-Kanak 2001 adalah apabila seseorang kanak-kanak teraniaya dari segi seks jika dia mengambil bahagian, sama ada sebagai peserta atau pemerhati, dalam apa-apa aktiviti yang berunsur seks bagi apa-apa maksud atau eksploitasi seks oleh mana-mana orang bagi memuaskan nafsu seks orang itu atau orang lain. Ini termasuk mempengaruhi atau memaksa kanak-kanak dalam aktiviti seksual yang bertentangan dengan undang-undang. Juga eksploitasi komersial melalui pelacuran atau penghasilan gambar lucah

Penderaan emosi menurut Akta Kanak-Kanak 2001 adalah apabila seseorang kanak-kanak dicederakan dari segi emosi yang menyebabkan gangguan yang boleh dilihat pada fungsi mental atau emosi kanak-kanak itu seperti kecelaruan mental atau tingkah laku, keresahan, kemurungan, penyendirian dan perkembangan lambat. Penderaan jenis ini melibatkan pelbagai cara memperkecilkan seseorang (termasuk kaki buli di sekolah), tabiat suka mengenakan orang lain, memperkecil dan memalukan, menolak perawatan serta mengurung kanak-kanak di dalam almari gelap dan sebagainya.

v  Faktor-Faktor Berlakunya Kes Penderaan Kanak-Kanak

Beberapa justifikasi yang dapat dikenal pasti mengenai faktor-faktor berlakunya permasalahan ini. Menerusi blog rasmi Jabatan Peguam Malaysia, Akhmalina Mohammed selaku Timbalan Pendakwa Raya Melaka menyatakan antara faktor tersebut ialah, tekanan di tempat kerja bagi  ibu bapa yang bekerja serta beban kerja mereka. [6] Masalah dan tekanan di tempat kerja dibawa balik ke rumah dan mereka melepaskan tekanan tersebut kepada anak- anak yang tidak berdosa. Tindakan ibu bapa yang melepaskan geram dan tekanan mereka kepada anak-anak tersebut adalah merupakan satu tindakan yang tidak masuk akal. Ibu bapa yang tidak berfikiran matang ini mungkin akan memukul menerajang, mencucuk putung rokok dan sebagainya.

Faktor lain yang menjadi punca penderaan kanak-kanak adalah kerana masalah ekonomi yang dihadapi oleh sesebuah keluarga itu. Masalah ekonomi menyebabkan mereka bertindak ganas terhadap anak-anak. Ramai ibu bapa menjadi kurang waras akibat dari tekanan ekonomi ini. Ibu bapa sering melepaskan tekanan tersebut dengan memukul atau menyakiti  anak-anak tersebut.

Selain itu, krisis rumah tangga yang berlaku seperti pergaduhan antara suami isteri dan mungkin disebabkan gangguan pihak luar juga penyumbang kepada peningkatan kes penderaan ini. Contohnya, suami akan menjadi lebih garang dan mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga kerana mempunyai kekasih baru. Hasilnya pergaduhan antara suami isteri sering berlaku dan anak-anak pastinya menjadi mangsa pergaduhan.


Faktor paling utama berlakunya masalah penderaan anak-anak ini ialah ibu bapa yang kurangnya pendidikan agama.  Mereka mudah hilang pertimbangan kerana tidak memikirkan dosa dan pahala bahkan mereka merasakan penderaan bukan satu  kesalahan.

Menerusi perbincangan ini menunjukkan bahawa anak-anak menjadi mangsa ibu bapa melepaskan tekanan akan masalah yang dihadapi. Mereka menjadi alat ledakan emosi yang tidak terkawal ibu bapa dan masyarakat rentetan pelbagai bentuk tekanan hidup yang dihadapi. Keadaan sebegini amat menyedihkan kerana anak-anak tidak sepatutnya diperlakukan sebegitu pada usia mereka yang masih memerlukan  kasih sayang dan perlindungan. Sepatutnya ibu bapa tersebut perlulah berfikir cara yang terbaik untuk menyelesaikan masalah tersebut bukannya dengan melepaskan tekanan pada anak-anak yang tidak berdosa ini.

PEMBANGUNAN INSANIAH

Berdasarkan kepada perbincangan umum mengenai isu dan amalan penderaan kanak-kanak dalam kalangan ibu bapa dan masyarakat, secara kar umbinya penulis merasakan kecenderungan individu bertindak dalam isu-isu penderaan kanak-kanak ini adalah berpunca daripada kurangnya kefahaman tentang ilmu agama. Ini kerana, ilmu agama amat penting dalam rumah tangga kerana ia boleh memberi panduan yang terbaik dalam menguruskan keluarga. Sebagaimana perbincangan di awal penulisan risalah ini, menunjukkan Islam khususnya amat menghargai dan meletakkan pengiktirafan yang tinggi terhadap anak-anak atau zuriat. Anak-anak seharusnya dilayan dengan baik bukan dengan cara kekerasan hingga memudaratkan mereka. Islam juga begitu mencela perbuatan kejam yang melanggar syariat dan fitrah kejadian manusia. Sebagaimana firman Allah SWT:

“Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah)”(Sural Luqman, 31:17-18)

Masalah penderaan kanak-kanak ini sebenarnya berpunca daripada sahsiah atau akhlak individu yang rosak dan tidak berteraskan kepada iman dan nafsu yang kuat. Perbuatan sedemikian merupakan antara akhlak terkeji atau mazmumah yang dipandu oleh nafsu dan iman yang rendah. Kurangnya kekuatan iman dan nafsu menjadikan individu melakukan perbuatan-perbuatan yang salah di sisi agama termasuklah dalam isu ini. Sekiranya individu mempunyai iman yang tinggi dapat mengelakkan mereka berbuat demikian kerana sedar akan kemurkaan Allah SWT pada perkara-perkara mungkar dan menyalahi agama.

Oleh yang demikian, secara pokoknya isu ini dapat ditangani dengan kaedah menerapkan kefahaman tentang keagamaan dan kerohanian dalam diri mereka. Melalui penerapan kefahaman tentang iman, ilmu dan fitrah kejadian ini merupakan suatu pendekatan yang paling baik dan holistik bagi mengatasi pelbagai isu-isu sahsiah masyarakat dari akar umbi. Untuk itu, pendekatan pembangunan insaniah merupakan asas pengukuran yang boleh dijadikan panduan dalam melahirkan sahsiah yang baik dalam kalangan individu, ibu bapa dan masyarakat.

Pembangunan insaniah melibatkan pembangunan rohani, fizikal, emosi dan mental individu. Pembangunan insaniah menggariskan kefahaman mengenai membangunkan sahsiah atau akhlak individu dengan cara pengurusan sifat-sifat mahmudah dan mazmumah melalui konsep penyucian jiwa (tazkiyah al-nafs). Bagi memahami akan konsep ini perlu kepada kefahaman tentang iman dan nafsu yang menjadi asas kepada perlakuan manusia sama ada ke arah kebaikan atau sebaliknya.

Ø  Aspek Iman dan Nafsu dalam Pembentukan Sahsiah Terpuji

Aspek iman dan nafsu merupakan komponen kerohanian yang menjadi pemandu utama perlakuan manusia. perbuatan penderaan kanak-kanak secara dasarnya perlu difahami dari sudut ini kerana individu yang sanggup melakukan perbuatan tersebut merupakan mereka yang gagal mengawal nafsu dengan baik. Oleh sebab itu, mereka mudah untuk melakukan pelbagai kekerasan dan kekejaman kerana dipandu oleh nafsu jahat. Nafsu jahat ini terbentuk sekiranya tahap iman mereka adalah rendah. Untuk itu, perlu diberi kefahaman tentang iman dan nafsu kepada masyarakat agar mereka tahu kaedah sebenar yang sepatutnya digunakan dalam pembentuk persekitaran kehidupan yang disarankan oleh agama.

Muhammad Syukri Salleh (1985; 1990; 2002; 2003) terdapat tujuh peringkat nafsu yang perlu diketahui bagi memahami sejauh mana ia berfungsi dan memberi kesan kepada diri manusia. Peringkat yang paling bawah atau rendah sekali dikenali sebagai nafsu ammarah, diikuti nafsu lawwamah, mulhamah, mutmainnah, radhiyyah, mardhiyyah dan peringkat nafsu yang paling tinggi dan mulia iaitu nafsu kamilah. Sekiranya manusia mempunyai tahap nafsu ammarah atau nafsu jahat ini akan menjadikan mereka mempunyai sifat penting diri, angkuh, tamak, serta pelbagai sifat-sifat negatif lain kerana tidak dihubungkan dengan rasa kehambaan kepada Allah SWT.

Peringkat-peringkat nafsu ini mempunyai hubungan yang erat dengan tahap iman. Menurut Muhammad Syukri Salleh (2003), para ulama’ menyifatkan terdapat lima tahap iman yang mempunyai turun rendahnya iaitu iman taqlid, iman ilmu, iman ayan, iman haq dan iman haqiqah. Iman taqlid merupakan tahap iman yang paling rendah yang dikenali sebagai iman orang yang ikut-ikut tanpa ilmu. Seterusnya iman ilmu iaitu iman orang yang mempunyai ilmu tetapi tidak beramal dengan ilmu yang dimiliki. Kedua-dua tahap ini dikategorikan sebagai iman rendah dan tidak mampu menjadi pemerintah diri. Diikuti iman ayan, iaitu iman yang mempunyai ilmu dan beramal dengan ilmu yang dimiliki. Bagi menjadikan iman sebagai pemerintah diri dan bukannya nafsu perlulah sekurang-kurangnya mempunyai tahap iman ini atau lebih baik lagi iman haq iaitu iman yang benar yang selalunya merupakan iman para malaikat dan iman haqiqat iaitu iman para nabi dan rasul. [7]

Seperti mana dinyatakan sebelum ini iman dan nafsu mempunyai perkaitan yang sangat rapat. Jika baik iman begitulah nafsunya dan sebaliknya. Jika iman berada pada tahap taqlid dan ilmu, maka nafsunya sudah pasti berada pada tahap yang rendah iaitu nafsu ammarah, lawwamah atau mulhamah. Sebaliknya jika imannya berada pada tahap yang tinggi iaitu iman ayan, haq dan haqiqah, sudah pasti nafsunya berada pada peringkat yang tinggi iaitu nafsu mutmainnah, radhiyah, mardhiyyah atau kamilah.

Pada konteks isu penderaan kanak-kanak ini, golongan ibu bapa ini melakukan perbuatan tersebut kerana tuntutan nafsu serta iman yang rendah. Tahap iman dan nafsu yang rendah ini menanamkan akhlak yang buruk dalam diri mereka seperti kuat marah, angkuh, dan tidak tenteram hingga melihat anak sebagai objek atau boneka bagi melampiaskan nafsu kemarahan mereka pada suatu perkara yang lain. Oleh sebab itu, anak-anak menjadi mangsa kepada sahsiah buruk ibu bapa mereka. Hal ini dapat diatasi sekiranya ibu bapa ini kembali pada agama iaitu menjadikan iman sebagai paksi kekuatan insan. Dengan yang demikian, mereka dapat mengubah akhlak mazmumah yang dimiliki dengan menanamkan akhlak mahmudah dalam diri mereka. Secara ringkasnya, ibu bapa perlu menggantikan sifat marah, angkuh, sombong serta pelbagai sifat buruk lain dengan sifat-sifat yang terpuji seperti penuh kasih sayang, prihatin, bertanggungjawab, serta amanah dengan kurniaan zuriat yang dimiliki. Dengan itu, mereka akan sedar bahawa anak-anak bukan lagi menjadi beban kepada mereka sebaliknya merupakan amanah daripada Allah SWT untuk dikasihi, disayangi, dihormati serta dididik untuk menjadi insan yang berguna.


Ø  Pendekatan Tazkiyah al-Nafs

Nafsu dan iman boleh dikawal dan ditadbir menjadi baik dengan proses tazkiyah nafs atau penyucian jiwa seperti dengan berselawat, berzikir, mujahadah (berusaha untuk melakukan perkara yang baik) dan ikhlas kepada Allah SWT (Muhammad Syukri Salleh, 1985; 1990; 2003). Proses penyucian jiwa ini merupakan kaedah terbaik bagi membuang sifat-sifat mazmumah dan menyuburkan sifat-sifat mahmudah dalam diri manusia ke arah melahirkan sahsiah yang baik.

Menurut Fadzila Azni Ahmad (2013:66), proses penyucian jiwa boleh dilakukan melalui tiga proses utama iaitu, bermula dengan proses Takhalli iaitu proses membuang sifat-sifat terkeji dalam diri. Seterusnya diikuti dengan proses Tahalli iatu proses mengisi jiwa dengan sifat-sifat terpuji. Menerusi disiplin dan mujahadah yang kuat dalam kedua-dua perkara tersebut maka akan wujudlah rasa kehambaan dalam diri individu yang dikenali sebagai Tajalli. [8] Menurut Muhammad Syukri Salleh (2002), melalui disiplin diri dan istiqamah yang kuat dalam proses tazkiyah al-nafs ini akhirnya akan membentuk sahsiah diri yang baik bukan sahaja sahsiah pada Allah SWT juga kepada manusia serta makhluk lain yang sekurang-kurangnya mempunyai iman ayyan dan nafsu mutmainnah sebagai paksi kekuatan jiwa. [9]

Walau bagaimanapun, proses pembentukan iman dan nafsu yang baik ini tidak akan berlaku sekiranya tidak disusuli dengan ilmu dan akal fikiran yang terbuka ke arah hidup bertuhan dan kembali kepada jalan yang diredai Allah SWT. Ini menggariskan, golongan ibu bapa misalnya perlu mempelajari asas-asas ilmu agama iaitu ilmu fardu ‘ain dan fardu kifayah dalam kehidupan yang berkisar soal akidah, ibadah dan akhlak. Melalui pendekatan ilmu ini akan melahirkan pengetahuan tentang ilmu kerohanian atau keagamaan yang penting sebagai asas kehidupan.

Sekiranya masyarakat khususnya ibu bapa sedar akan hikmah kewujudan insan di muka bumi ini untuk taat dan patuh kepada perintah Allah SAW, sudah pasti mereka akan merasa takut untuk melakukan perbuatan-perbuatan yang bertentangan dengan syariat seperti penderaan kanak-kanak. Ini kerana Allah SWT mengeji perbuatan sedemikian dan menyediakan balasan yang setimpal dengan perbuatan mereka. Sabda Nabi SAW:

“Sesungguhnya Allah SWT mewahyukan supaya kalian merendah diri, sehingga tidak ada orang berasa lebih tinggi daripada yang lain dan tidak ada orang yang berbuat zalim kepada lainnya” (Ibn Abi Dunya dan Ibn Hibban) [10]

KESIMPULAN

Anak-anak merupakan amanah daripada Allah SWT. Ada manusia yang begitu menantikan kelahiran zuriat sebagai penyeri rumah tangga. Wajarkan kiranya anak-anak yang dikandungkan dan membesar dalam rahim dengan jerih perit, kemudian dilahirkan ke dunia ini akhirnya dipukul, ditendang, dirotan dan dibunuh tanpa belas ihsan hingga mengorbankan nyawa dan masa depan mereka. Jika dilihat pada isu semasa kini, masalah keruntuhan akhlak dalam kalangan remaja rata-ratanya disebabkan oleh mereka yang lahir daripada keluarga yang bermasalah. Melihat kepada keganasan dan kezaliman di depan mata, menjadikan mereka terdidik dengan persekitaran sedemikian hingga akhirnya membentuk akhlak yang buruk dalam diri mereka. “Melentur buluh biarlah daripada rebungnya”. Kasihani dan didiklah anak-anak seperti mana sayangnya Allah SWT memberi segala macam nikmat kepada manusia di muka bumi ini. Tidak cukup dengan itu, pelbagai lagi ganjaran yang disediakan oleh Allah SWT di akhirat kelak bagi setiap perbuatan kebaikan manusia di muka bumi ini. Berpeganglah kepada iman dan nafsu yang kuat agar terlahir sahsiah diri yang cemerlang dalam diri insan. Gunalah pendekatan tazkiyah al-nafs serta ilmu agama sebagai perisai kehidupan. Mudah-mudahan, tergolong dalam golongan yang disediakan Allah SWT dengan ganjaran syurga di akhirat kelak. Firman Allah SWT:

Kami berfirman, "Turunlah kamu semua dari syurga! Kemudian jika benar-benar datang petunjuk-Ku kepadamu, maka barang siapa mengikuti petunjuk-Ku, tidak ada rasa takut pada mereka dan mereka tidak bersedih hati” (Surah al-Baqarah, 2:38)




[2] Diakses daripada http://ww1.utusan.com.my/utusan/Laporan_Khas/20140201/lk_01/Trend-bunuh-kanak-kanak-serius,  14 November 2014
[4] Diakses dari http://agc-blog.agc.gov.my/agc-blog/?p=1135, 14 November 2014
[6] Diakses dari http://agc-blog.agc.gov.my/agc-blog/?p=1135, 14 November 2014
[7] Muhammad Syukri Salleh (2003). 7 Prinsip Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Zebra Editions Sdn Bhd
[8] Fadzila Azni Ahmad (2013). Konsep Pengurusan Institusi Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
[9] Muhammad Syukri Salleh (2002). Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.
[10] Fadzila Azni Ahmad (2013). Konsep Pengurusan Institusi Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. 
Muhammad Syukri Salleh. Falsafah Ilmu Pembangunan Berteraskan Islam: Beberapa Asas Kesepaduan. Pulau Pinang: Pusat Islam, Universiti Sains Malysia. 
Muhammad Syukri Salleh (2003). Pengurusan Pembangunan Berteraskan Islam: Konsep dan Pengkaedahan (Siri Syarahan Umum Pelantikan Profesor).Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia. 


1 comment:

  1. How to make money from betting on football - Work Tomake Money
    If you're having problems finding microtouch solo titanium a winning bet online novcasino for the day of your choosing, หารายได้เสริม then there 토토 are plenty of opportunities available right here.

    ReplyDelete